Martisor

Posted: Martie 1, 2011 in din afara acvariului, holidays, obiceiuri, traditii

Azi e Martisor. O sarbatoare ce iara goleste buzunarele romanilor.
De fapt azi se sarbatoreste venirea primaverii. Halal primavara cu zeci de cojoace pe noi prin nameti…

Tin minte cand eram mica nu trebuia sa cumpar dect sfara alba si una rosie si gata martisoru. Tin minte ca se punea accent mai mare pe serbarea de martisor nu pe ce fel de martisor am oferit.

Acuma vremea s`o schimbat si tre sa iei la fiecare cate`un martisor mai de ‘doamne-ajuta’. Vorbeam la telefon cu vara`meaa care are doi copii, baieti amandoi si deja se gandea ce martisoare sa cumpere pentru profesoare si pentru fete.

Nu m`am nascut nicidecum in moldova, dar parintii mei sunt de acolo asa ca tin cont si de traditia de acolo. Mi`am luat`o frumos cand eram mica cu traditia asta, aci pe plaiuri dobrogene. Acolo traditia zice asa: pe 1 martie fetele dau martisoare baietilor, iar pe 8 se inverseaza rolurile. Eu pana la 12 ani am dat baietilor martisoare cu toate privirile caudate si acceptarile timide. De atunci am zis ca numa acolo o sa mai respect traditia de e sa mai ajung pe acolo in perioada martisorului.

In functie de zona Romaniei sunt fel si fel de trditii, fiecare si le pastreaza sau nu dupa cum le convine.

Bine ca amu am auzit si de varianta: de 1 martie baietii dau fetelor nemaritate martisoare, iar pe 8 ele nu mai primesc nimic, in schimb primesc numa mamele. Sau o alta varianta: pe 1 martie se dau numa martisoare, iar pe 8 flori.

Apoi sa`mi trag o palma cata ditai cheltuiala. Si mai ales la flori. Ca deh, daca iei o zambila, fumeia o sa o primesca cu juma de gura. Tre sa iei unu d`ala de vr`o 20 de lei cu jdemii de flori si floricele.

Anu asta ma gandisem pentru cateva secunde sa respect traditia moldoveneasca, da pe urma m`am razgandit facandu`mi scenario la ce reactii o sa aia tipii. Ar fi amuzant, dar neadecvat.

Sunt curioasa de o sa primesc vr`un martisor. Nu prea sunt io cu primitu cadourilor sau a martisoarelor, nu am pus prea mare accent pe primit cat pe oferit., dar anu asta o sa tin socoteala.

Si cum vorbeam cu vara`mea ca tre sa stranga copiii bani sa cumpere martisoare si flori si alte cele, mi`am amintit de un martisor oferit fostei diriginte de la generala. Tin minte ca am cumparat un buchet frumos de flori si in loc de martisor i`am luat un tablou. Cum imi place sa ma implic in organizare, eu m`m ocupat de toata treaba. Si cand i`am vazut reactia nu a mai contat nimic altceva. A fost atat de surprinsa si fericita.

Si ca tot e azi 1 Martie, baietilor din moldova si fetelor din restu regiunilor va ofer firu alb si firu rosu…simbolic…

Comentarii
  1. tudorita spune:

    frumooooooooooooooos
    imi place mesajul .

Lasă un răspuns

